lördag 14 januari 2012

Hemma igen

Jaha då var man hemma i gamla Sverige igen efter tre veckor i Florida hos favvosyrran med familj (glömde jag att säga att hon är min enda syster...?).

Jetlagen håller i sig men jag kämpar på bäst jag kan. Urk.

En sammanfattning från semestern kommer iallafall här!

Vi åkte tisdagen den 20 december via Newark ner till Lake Worth och kom lite lagom mosiga fram till Stenfeltska recidenset. Minstingen Linnéa hade dock kommit in i andra andningen efter en lur på inrikesplanet och pladdrade oavbrutet.

Dagen efter släpade vi damer med Mikael till närmsta galleria då vi tänkte att lite shopping är perfekt jetlag-syssla. Linnéa hittade ett litet tåg som tuffade omkring inne i gallerian och det skulle hon absolut åka med. Sagt och gjort, styvt 70 spänn fattigare baxade jag in mig i den lilla vagnen med en överlycklig dotter och tuffade iväg medan de andra knallade iväg till food-corten och spanade in lunchalternativen.



Min kamera är ny så när de första fotona togs hade jag inte noterat datum och tid-stämpeln nere i högra hörnet. Ytterst irriterande. Tiden är förresten den svenska, om ni undrade.

Väl hemma spelades spel, här har vi lilleman Elias och Madeleine som skuttar omkring till något idrottsrelaterat.



I början av semestern var vi så duktiga och tog lite prommenader då vi bland annat kollade in de tokiga amerikanarnas juldekorationer ute i trädgårdarna. Här var en ytterst söt detalj med Snobben på en bravlåda där luckan med Woodstock åkte upp och ner.



Sedan har vi ju syrrans tokiga katter, LeeLoo...



... och Neo.



Den senare visade sig vara en bitsk rackare men vem skulle inte vara det när det haglar kelsjuka händer över en hela tiden. Alla är dessutom inte så bra på att veta hur man klappar katt.

Vi var ett par svängar på lekplatsen, här skulle det gås armgång,



...och vid poolen



Somliga badkrukor doppade inte ens tån fast poolen var uppvämd!



En dag åkte vi till zoo och kollade massa balla djur! Den här sötingen mötte oss vid entrén. Hon är en sengångare och vi lärde oss av djurskötaren att sengångare i det fria bara kommer ner från sitt träd en gång i veckan för att göra nummer två. Ovärderlig kunskap!



Här kommer lita andra djur vi såg.











Vi hann förresten med lite lunch också.









Här är nog dock favoritbilden från zoo-besöket! Man riktigt hör Madeleine ropa -"Linnéeeeeea!!!" då den lilla vrålar något i storasysters öra.



Dagen före nyårsafton bestämde vi hastigt och lustigt att vi skulle åka iväg först till Orlando och sedan vidare till Tampa på utflykt. Sagt och gjort, vi packade som galningar i 180 knyck och körde iväg marginellt långsammare. Nyårsafton var vi på Aquatica och åkte vattenrutschbanor och då fick faktiskt kameran stanna på hotellet och dessutom skulle jag nog få onda ögat av älskade syster om jag viftade med kameran när hon hade baddräkt på sig. Det samma gäller förresten mig!

Sedan körde vi vidare till Tampa och var två heldagar på Busch Gardens. Häftigt värre med massa spännande åkturer jag aldrig i livet skulle ens fundera på att åka medan lilla dottern prompt skulle åka precis allt! Syrran överraskade med att ha fixat likadana illa gröna tröjor till oss alla, kalasbra för vi höll lätt reda på varandra!



Och här har vi hela familjen Ekman, eller nr 01, 02, 05 och 06 som det stod på våra ryggar.



Busch Gardens är packat med bergodalbanor och har även en hel del djur att titta på. Killarna åkte det mesta och Linnéa följde med alla gånger utom när jag med mer eller mindra fysiskt våld hindrade henne. Just denna fick hon INTE åka. Mamma blev yr och blek bara av att titta på den!



Hon fick dock med sig sin åk-tokige pappa på en flumeride där de båda blev precis dyngsura! Inga sura miner för det, dock.



Här har vi åkarna i full fart, beklagar suddet! Från vänster, raden näst längst fram: Johan, Madeleine, Linnéa och Mikael. Längst fram Elias ute på kanten och Isak.



Hemma i Lake Worth igen hade vi flickor minispa med ansiktsmasker som snälla Madeleine hjälpte oss med då ingen av oss andra är så vana vid sådana.



Här, en ganska vanlig syn...



Här lagas middag med knivarna i högsta hugg...



När det inte latjades med kniv åt vi på lokal och här har vi gossarna uppklädda inför sista kvällen med gänget innan vi åkte hem.



Och här har vi slutligen (antagligen en anings lättade) hela familjen Stenfelt på sin uppfart när vi skulle åka hem.



Vi har verkligen haft jättemysigt och jag vill verkligen tacka för dessa tre fantaskiska veckor!

Puss och kram på er!

Inga kommentarer: