söndag 3 november 2013

Film

Jag har en bekännelse.

Jag låter min 7-åring titta på film. Mycket film.

Vi tittar ofta på film tillsammans och vi har nog exempelvis sett Ice age 3 minst 10 gånger.

Hon har ärvt mitt filmintresse och då jag själv är filmtokig är det svårt att huta åt henne att hon inte får titta för mycket på TV.

Igår kväll körde en av kanalerna ett filmmaraton och det fick mig att inse exakt när mitt filmälskande föddes. Det var 1983, när pappa, Victoria och jag var och såg Star Wars - Jedins återkomst, på bio. Jag var knappt talbar efteråt, gick liksom i en dimma. Det var en otroligt omtumlande upplevelse och det spelade ingen som helst roll att jag inte hade sett de två tidigare filmerna i serien. Jag var såld.

Filmmaratonet de körde igår var, som du nog redan gissat, just Star Wars men det var de varianterna där de puttat in nya grejer som inte hörde dit. Det ska vara de ursprungliga versionerna.

Till min stora sorg konstaterade jag att de tre VHS:er jag har med Star Wars triologin inte går att köra då den gamla videon inte ens är inkopplad. Och inte är det någon idé att köpa den på DVD för den skitmaskinen är trasig och dessutom blir väl DVDn också snart obsolet.

Och nej, de där andra skitfilmerna som kom ut långt senare räknar jag inte till Star Wars. Det är bara de tre som kom under -70 och -80-talet som räknas.

Inga kommentarer: